Kultura.rze.pl

Wydarzenia:
- Dzi艣: 0
- Najbi偶sze 7 dni: 0
- W weekend: 0

Kick-Ass
7 czerwca 2010



Produkcja: USA, Wielka Brytania
Rok produkcji: 2010
Gatunek: Akcja, komedia
Re偶yseria: Matthew Vaughn
Scenariusz: Matthew Vaughn, Jane Goldman





Mit superbohatera zakorzeniony jest w popkulturze tak silnie, 偶e Batman, Spider-Man czy Superman to niemal jej synonimy. O byciu superbohaterem marzy chyba ka偶dy nastolatek, szukaj膮c w kartach komiksu odskoczni od statycznej codzienno艣ci. Podobnie jak Dave Lizewski (Aaron Johnson), jednak z t膮 r贸偶nic膮, 偶e 贸w fan graphic novels postanawia jednym z nich zosta膰. Kupuje, wi臋c przez internet obciachowy kostium i zaczyna trening. "Bez mocy nie ma odpowiedzialno艣ci" jak mawia (parafrazuj膮c Spider-Mana), wi臋c do艣膰 szybko pakuje si臋 w du偶e k艂opoty zwi膮zane z lokalnymi gangsterami pod wodz膮 bezwzgl臋dnego Franka D'Amico (przezabawny Mark Strong). Nieoczekiwanie zyskuje r贸wnie pokr臋conych jak on sojusznik贸w...


Wy艂o偶臋 od razu - Kick-Ass to film zrobiony bez kompromis贸w, pe艂en przemocy i wulgaryzm贸w (nakr臋cony tylko i wy艂膮cznie z my艣l膮 o doros艂ych odbiorcach), z ci臋tym, cynicznym i przewrotnym poczuciem humoru, skierowany bezpo艣rednio do fan贸w komiksu. 艢wietnie napisane dialogi (salwy 艣miechu gwarantowane), orgiastyczne sceny akcji a′ la Ritchie i Tarantino (szczeg贸lnie pierwsze wej艣cie Hit Girl) i mn贸stwo po艣rednich i bezpo艣rednich odniesie艅 do komiksowego uniwersum. Zrealizowany w krwawo-kiczowatej konwencji w pe艂ni realizuje plan hardcorowej rozgrywki. Z zaznaczeniem, 偶e kto艣 tak膮 konwencj臋 akceptuje. W przeciwnym razie st臋偶enie przemocy serwowane i do艣wiadczane przez jedenastolatk臋, mo偶e zniesmaczy膰 lub odrzuci膰. Wszystko zale偶y od granicy umowno艣ci jak膮 jest si臋 w stanie zaakceptowa膰.


Jednak chyba ka偶dy doceni przemian臋 Nicolasa Cage′a, kt贸ry przesta艂 w ko艅cu obnosi膰 si臋 z min膮 chrze艣cija艅skiego m臋czennika i wzi膮艂 rol臋 za bary, obdarzaj膮c Big Daddy′ego odpowiednim 艂adunkiem ironii i mentalnego niezr贸wnowa偶enia. Nie zawaham si臋 napisa膰 nawet, 偶e jest to powr贸t z aktorskiego niebytu na miar臋 Johna Travolty w Pulp Fiction. Jakby tego by艂o ma艂o, niemal do perfekcji dopracowano stron臋 wizualn膮 - mroczne, wycyzelowane zdj臋cia znakomicie kontrastuj膮 z campow膮 stylistyk膮, a trafny dob贸r utwor贸w muzycznych bierze wizerunek superheros贸w w podw贸jny cudzys艂贸w. Szkoda tylko, 偶e w paru momentach Vaughn niepotrzebnie uderza w zbyt powa偶ne tony i cho膰 szybko kontruje je pikantnymi 偶artami, przewa偶nie nie pasuje to do charakteru opowie艣ci. Ale na szcz臋艣cie przez zdecydowan膮 wi臋kszo艣膰 czasu na ekranie rz膮dzi inteligentna zgrywa pod batut膮 re偶ysera, kt贸ry mia艂 pomys艂 na przetworzenie materia艂u bazowego z szacunkiem dla orygina艂u (autorstwa Marka Millera) i nie mizdrzy艂 si臋 do szerokiej widowni. Szukaj膮c okre艣lenia Kick-Ass na my艣l przychodzi jedno s艂owo: zajebisty.

Sebastian Pytel, FilmNews





Nick
Tre艣膰 komentarza
Wpisz ci膮g znak贸w z poni偶szego obrazka
Kod obrazka