Kultura.rze.pl

Wydarzenia:
- Dzi艣: 0
- Najbi偶sze 7 dni: 0
- W weekend: 0

Incepcja
12 sierpnia 2010



Produkcja: USA, Wielka Brytania
Rok produkcji: 2010
Gatunek: Science-fiction, thriller
Re偶yseria: Christopher Nolan
Scenariusz: Christopher Nolanan






Sny to jedno z najbardziej fascynuj膮cych zjawisk naukowych - odtwarzanie zarejestrowanych przez m贸zg wspomnie艅 w r贸偶norakich wariacjach, tworz膮cych pi臋trowe konstrukcje rz膮dz膮ce si臋 w艂asnymi regu艂ami. Za nic maj膮 prawa fizyki, kolejne ich fazy mog膮 si臋 wzajemnie dope艂nia膰 lub wyklucza膰, pod膮偶aj膮c alinearnymi torami. W臋dr贸wki spuszczonej ze smyczy pod艣wiadomo艣ci czy kr贸lestwo Tanatosa, zbieraj膮ce od艂amki naszych marze艅, by potem mami膰 nas ich odkszta艂conymi wersjami?


Specjalist膮 od poruszania si臋 w 艣wiecie sn贸w jest Dom Cobb (Leonardo DiCaprio), zajmuj膮cy si臋 tak zwan膮 ekstrakcj膮, czyli wdarciem si臋 w trakcie snu do pod艣wiadomo艣ci wskazanej osoby i wydobyciu z niej cennych informacji. 脫w specyficzna umiej臋tno艣膰 czyni go jednym z najbardziej wzi臋tych szpieg贸w, wynajmowanych przez wielkie korporacje,kt贸re zap艂ac膮 ka偶d膮 kwot臋 za dostarczenie sekret贸w konkurencji. Cobb 偶yje jednak nadziej膮 powrotu do swoich dzieci, co utrudnia mu nakaz aresztowania w USA, za rzekome zamordowanie 偶ony. Nieoczekiwanie pojawia si臋 przed nim szansa na oczyszczenie z zarzut贸w. Pewien niezwykle wp艂ywowy biznesmen, Saito (Ken Watanabe) zleca Cobbowi wykonanie tak zwanej incepcji, niezwykle trudnego do zrealizowania zadania wszczepienia (podczas snu) do pod艣wiadomo艣ci danej osoby idei, kt贸r膮 uzna ona za w艂asn膮 i po wybudzeniu, zacznie post臋powa膰 zgodnie z jej za艂o偶eniem. Uk艂ad zostaje zawarty i odt膮d nic nie jest ju偶 takie jak si臋 wydaje... albo nigdy nic nie by艂o takie, jakie si臋 wydawa艂o.

Christopher Nolan ka偶d膮 scen臋 i jej pochodne oplata kolejnymi poziomami snu, poj臋cie rzeczywisto艣ci sprowadzaj膮c do umowno艣ci. W kulminacyjnym momencie narracja rozrasta si臋 a偶 do czterech plan贸w i ustalenie aktualnego po艂o偶enia bohater贸w dla wielu mo偶e okaza膰 si臋 do艣膰 trudne. Ale w艂a艣nie o to utalentowanemu Brytyjczykowi chodzi艂o - by zagubi膰 widza w meandrach rozsiewanych przez siebie w膮tpliwo艣ci i u艂o偶eniu kolejnych p艂aszczyzn, by z premedytacj膮 powt贸rzy膰 deklaracj臋 z Presti偶u: "Tak naprawd臋 nie chcecie jej [zagadki - S.P.] rozwi膮za膰. Chcecie by膰 oszukani". Bo tw贸rca Memento to szczwany lis - sprytnie ubezpiecza ewentualne scenariuszowe niekonse颅kwencje poetyk膮 snu, a wprowadzonymi regu艂ami, kre艣li co w obj臋ciach Orfeusza wolno, a czego nie, broni膮c tym samym jednoznacznego rozwi膮zania nie tylko ca艂ej opowie艣ci, lecz tak偶e jej poszczeg贸lnych segment贸w. W tej chwili jest ju偶 sze艣膰 interpretacji Incepcji i ka偶da z nich logicznie sk艂ada si臋 z fabu艂膮. Spryt i tym razem Nolanowi pop艂aca (dos艂ownie i w przeno艣ni - patrz: box office) zar贸wno na polu re偶yserii, jak i scenariusza. W tym pierwszym odda膰 mu trzeba niezwyk艂膮 sprawno艣膰 w przeplataniu i 艂膮czeniu wszystkich sfer jawy i snu (r贸wnocze艣nie je kwestionuj膮c), tak aby ca艂o艣膰 nie wykolei艂a si臋 ju偶 przy pierwszym zakr臋cie, a w tym drugim za sp贸jno艣膰, konsekwencj臋 oraz intryg臋, kt贸ra zmusza publiczno艣膰 do ci膮g艂ej weryfikacji tego, co widzi na ekranie.


Ca艂a ta formalna wirtuozeria s艂u偶y maksymalnemu zaanga偶owaniu jak najszerszego spectrum odbiorc贸w. Jak w Presti偶u tak i w Incepcji Nolan pokazuje czym jest dla niego kino - magiczno-oniryczn膮 podr贸偶膮 z re偶yserem w roli demiurga, pozostawiaj膮cego szereg miejsc niedookre艣lenia, kt贸re widz ma konkretyzowa膰. Im wi臋cej uczestnik贸w w tej podr贸偶y, tym lepiej. W obu w/w filmach wszystko podporz膮dkowane jest rozmieszczonym w scenariuszu zagadkom, do kt贸rych podchodzi膰 mo偶na z kilku stron. Funkcj膮 aktor贸w jest w nich wype艂nianie element贸w kreacyjnych w spos贸b podrz臋dny dla historii - st膮d DiCaprio uderza w te same nuty, co w Wyspie tajemnic, a Marion Cotillard jawi si臋 w prostej opozycji Luisy Contini z Nine - Dziewi臋膰. Co innego warstwa techniczna, kt贸ra uwiarygodnia wizj臋 Nolana; jej sk艂adowe synchronizuje on celem cyklicznego zak艂贸cania percepcji widza i jednocze艣nie podtrzymywania jego zainteresowania. Dlatego zawi艂膮 tre艣膰 suplementuj膮 ekwilibrystyczne sceny akcji, monta偶owe ewolucje i sprinterskie tempo zdarze艅. Nolan tak konstruuje Incepcj臋, aby obracano ka偶dy detal w poszukiwaniu nowego znaczenia, bawiono si臋 t膮 艂amig艂贸wk膮 i powracano do niej, jak do niedoko艅czonego snu.

Sebastian Pytel, FilmNews



Nick
Tre艣膰 komentarza
Wpisz ci膮g znak贸w z poni偶szego obrazka
Kod obrazka