Kultura.rze.pl

Wydarzenia:
- Dzi艣: 0
- Najbi偶sze 7 dni: 0
- W weekend: 0

Istota
4 lutego 2011



Produkcja: USA, Kanada, Francja
Rok produkcji: 2010
Gatunek: Thriller, Sci-Fi
Re偶yseria: Vincenzo Natali
Scenariusz: Vincenzo Natali, Doug Taylor





Para ambitnych naukowc贸w rzuca wyzwanie prawom natury, rozpoczynaj膮c w tajemnicy eksperyment, kt贸ry polega na skrzy偶owaniu ludzkiego i zwierz臋cego DNA. Badacze s膮 przekonani, 偶e efektem ich dzia艂a艅 b臋dzie udoskonalona wersja cz艂owieka. Jednak istota, kt贸r膮 powo艂uj膮 do 偶ycia, okazuje si臋 艣miertelnym zagro偶eniem nie tylko dla swoich stw贸rc贸w, ale i ca艂ej ludzko艣ci.


Oficjalnie w filmach i potajemnie w rzeczywisto艣ci ludzie od wielu wielu lat staraj膮 si臋 stworzy膰 nowe 偶ycie. Lepsz膮 wersj臋 nas samych, co艣 z niczego. W realu p贸ki co sko艅czy艂o si臋 na klonowaniu zwierz膮t. Tymczasem kino od zarania cz臋stuje nas mniej lub bardziej fantastycznymi historiami o stworzeniach, kt贸re dos艂ownie wysz艂y spod ludzkiej r臋ki. Impulsy tych pr贸b by艂y przer贸偶ne. Zwariowane umys艂y, ciekawo艣膰, przypadek, ch臋膰 zysku. Tak czy owak chyba nigdy nie spe艂nia艂y pok艂adanych w nich nadziejach, a prawie zawsze stawa艂y si臋 pozbawionymi 艣wiadomo艣ci i uczu膰 potworami, stworzeniami, hybrydami. Nie wiadomo (a mo偶e ju偶 wiadomo) jak takie eksperymenty zako艅czy艂yby si臋 naprawd臋 w ka偶dym razie dla tw贸rc贸w filmowych s膮 nieograniczonym polem popisu, dla widz贸w rozrywk膮 a dla naukowc贸w chyba pewnego rodzaju przestrog膮. Nie inaczej jest w przypadku "Istoty" w re偶yserii Vincenzo Natali. Clive i Elsa s膮 m艂odymi naukowcami, kt贸rych wiedza i umiej臋tno艣ci s膮 wprost proporcjonalne ich ciekawo艣ci i braku odpowiedzialno艣ci. Ich analityczne zdolno艣ci w nauce nie przek艂adaj膮 si臋 zupe艂nie na przewidywanie skutk贸w swoich dzia艂a艅. Skrzy偶owanie zwierz臋cego i ludzkiego DNA nieoczekiwanie udaje si臋 i przynosi na 艣wiat zdeformowan膮 form臋 偶ycia, kt贸r膮 jednak ze wsp贸艂czesnym cz艂owiekiem nie ma nic wsp贸lnego. Strach i obawa kt贸re powinny towarzyszy膰 bohaterom ust臋puje miejsca ciekawo艣ci. I po raz kolejny udowadniaj膮 偶e ciekawo艣膰 to pierwszy stopie艅 wiadomo dok膮d. My to tak mo偶emy jako widzowie odbiera膰 poniewa偶 sylwetki g艂贸wnych bohater贸w zosta艂y tak niechlujnie nakre艣lone 偶e tak naprawd臋 nie wiadomo czego oni chcieli, czego nie i co tak naprawd臋 kierowa艂o nimi do samego ko艅ca. Wsp贸艂czesny Frankenstein jakiego stworzyli opr贸cz ogona, skrzyde艂 i kosmiczno-ludzkiej twarzy potrafi zmienia膰 p艂e膰 a instynkt go nie zawodzi. W przeciwie艅stwie do tw贸rc贸w, kt贸rzy chcieli najwyra藕niej pokaza膰 wszystko i opowiedzie膰 o wszystkich a efekt jest taki 偶e nie wiadomo co chcieli opowiedzie膰. Ten nier贸wny i chaotyczny film science fiction ma niewiele wsp贸lnego z frapuj膮cym i dosy膰 interesuj膮cym pocz膮tkiem. Niestety w trakcie zupe艂nie gubi tempo napoczynaj膮c 1500 w膮tk贸w z kt贸rych tak naprawd臋 nic nie wynika. Ostaje si臋 tylko fakt 偶e in偶ynieria genetyczna oddana w nieodpowiednie r臋ce mo偶e nas samych skutecznie unicestwi膰 jako gatunek dominuj膮cy na tej planecie. Troch臋 to chyba jednak za ma艂o i zbyt p艂ytko jak na p贸艂toragodzinne widowisko. Opr贸cz tego re偶yser ma艂o przy艂o偶y艂 si臋 tak偶e do pracy z aktorami poniewa偶 Sarah Polley i Adrien Brody nie wygl膮daj膮 ani nie zachowuj膮 si臋 jak ludzie kt贸rzy dokonali prze艂omowego odkrycia na skal臋 艣wiatow膮. Bardziej przypominaj膮 uczni贸w w pracowni chemicznej kt贸rych bardziej interesuj膮 w艂asne problemy ni偶 to co wysz艂o z prob贸wki.


Szkoda bo od strony wizualnej film jest bez zarzutu a i historia mia艂a spory potencja艂 na dobry thriller. Tymczasem eksperyment nie do ko艅ca si臋 uda艂 a tytu艂owa Istota 偶y艂a w艂asnym 偶yciem w tyle zostawiaj膮c Brody'ego, Polley i re偶yserskie zdolno艣ci Vincenzo Natali.


Marcin Kawa, FilmNews



Nick
Tre艣膰 komentarza
Wpisz ci膮g znak贸w z poni偶szego obrazka
Kod obrazka