Kultura.rze.pl

Wydarzenia:
- DziÅ›: 0
- Najbiższe 7 dni: 0
- W weekend: 0

Ultimatum Bourne'a
3 kwietnia 2008


Produkcja: USA
Rok produkcji: 2007
Gatunek: Sensacja
Reżyseria: Paul Greengrass
Scenariusz: Tom Stoppard, Tony Gilroy, Scott Z. Burns, Geogre Nolfi






Filmy sensacyjne z nurtu szpiegowskich, można rozumieć na jedno kopyto - bohater szkolony w tajnej organizacji rzÄ…dowej (lub w wojsku, policji itp.) odkrywa / zostaje wmieszany (w) aferÄ™, w którÄ… gÅ‚Ä™boko "umoczeni" sÄ… jego pracodawcy i / lub inni wysoko postawieni urzÄ™dnicy. Naturalnie nasz heros staje sie niewygodnym elementem caÅ‚ej ukÅ‚adanki, przez co musi zostać zlikwidowany. CaÅ‚y magnetyzm takiej historii i asymilacja z danÄ… postaciÄ… wiąże sie z walkÄ… samego przeciw wszystkim, a także z obalaniem niedostÄ™pnych (dla ludu) i skorumpowanych czÅ‚onków aparatu paÅ„stwowego. Motywy te staÅ‚y siÄ™ jednak tak wielkÄ… pożywkÄ… dla każdej nowej historii sensacyjnej, że zaczÄ™to je traktować jako punkt wyjÅ›cia kolejnych produkcji, skÄ…d prosta droga do przewidywalnoÅ›ci. Dlatego wÅ‚aÅ›nie takie filmy jak "Strzelec" czy "TÅ‚umaczka" mimo umiejÄ™tnej realizacji, toczÄ… sie znanymi koleinami i nie wywoÅ‚ujÄ… wiÄ™kszych emocji. Dlaczego o tym piszÄ™? A dlatego, że na dobrÄ… sprawÄ™ filmy szpiegowskie dzisiaj nie istniejÄ… (oprócz Bonda, który trzyma siÄ™ zaskakujÄ…co dobrze - patrz "Casino Royale") a "Ultimatum Bourne′a" jest nie tylko dowodem na ożywienie tego podgatunku, lecz także wyznacznikiem, nowÄ… drogÄ…, którÄ… powinno podążyć caÅ‚e kino sensacyjne. Paul Greengrass, w przeciwieÅ„stwie do caÅ‚ej masy etatowych wyrobników, potrafiÅ‚ krytyce militarystycznej polityki nadać konstruktywnoÅ›ci. Jako jeden z nielicznych potrafiÅ‚ w peÅ‚ni ukazać zaszczucie i atmosferÄ™ osaczenia szpiega, który znalazÅ‚ siÄ™ w sytuacji bez wyjÅ›cia. Sam Bourne jest o tyle ciekawÄ… postaciÄ…, że wraz z postÄ™pujÄ…cymi poÅ›cigami i ucieczkami stara sie poznać wÅ‚asnÄ… tożsamość i racjonalnie wyjaÅ›nić swoje obecne poÅ‚ożenie. Wyszkolony do zabijania na zlecenia przeÅ‚ożonych w imiÄ™ niejasnych idei, jest jednym z wielu wykorzystanych agentów, zamienianych w kozÅ‚y ofiarne.


Cała intryga rozpoczyna się bezpośrednio po zakończeniu poprzedniej części. Jason Bourne (Matt Damon) nie ustaje w poszukiwaniach osób mogących wyjaśnić jego przeszłość i pociągnąć je do odpowiedzialności za śmierć jego dziewczyny, Marie. Na trop całej afery przypadkowo wpada reporter Simon Ross (Paddy Considine), jednak o jego działaniach wiedzą już byli szefowie Treadstone.
"Ultimatum Bourne′a" stylistycznie bliskie jest poprzednim dzieÅ‚om Greengrassa ("Krwawa Niedziela"; "Lot 93"). Aktywna, uczestniczÄ…ca w wydarzeniach kamera, "szarpane" ujÄ™cia i szybki montaż od samego poczÄ…tku angażujÄ… nas w prezentowane wydarzenia i nie pozwalajÄ… oderwać oczu od kolejnych sekwencji. ImponujÄ…ce tempo akcji podkrÄ™ca jeszcze bardziej niezwykle dynamiczna i porywajÄ…ca muzyka Johna Powella. W caÅ‚ym tym maratonie walk i gonitw trudno zÅ‚apać oddech, ale tym co wynosi "Ultimatum Bourne′a" nad tuzin innych produkcji, to wiarygodność głównego bohatera, jego profesjonalizm i precyzyjne analizowanie sytuacji, w jakiej siÄ™ znajduje. PatrzÄ…c na Bourne′a mamy Å›wiadomość, że to odpowiedni czÅ‚owiek na odpowiednim miejscu, trzeźwo myÅ›lÄ…cy, kiedy trzeba unikajÄ…cy przemocy, gdy nie ma innego wyjÅ›cia brutalny i bezwzglÄ™dny.


Paulowi Greengrassowi udało sie w taki sposób wyważyć wszystkie elementy kina akcji, by nie wyzbyć go z atrakcyjności i dozy nieprawdopodobieństwa, nie pozwalając także na zbanalizowanie historii i pozbawienie jej logiki. Powstał więc film sprawdzający się zarówno jako rozrywka, jak i inteligentna projekcja despotyzmu i fałszu na najwyższych szczeblach władzy.



Sebastian Pytel, FilmNews





Nick
Treść komentarza
Wpisz ciąg znaków z poniższego obrazka
Kod obrazka